menu
 winkelmandje 

Kinderen met een raadsel

Een handreiking voor ouders en leerkrachten

Monique Terlouw e.a.

In het voorwoord stellen de schrijvers dat kinderen steeds moeilijker worden. Opvoeden gaat niet meer vanzelf. Het aantal kinderen met problemen op gedrags- of leergebied neemt sterk toe en het valt niet mee de juiste hulp te vinden. De opgave is om steeds weer het belang van het kind te blijven zien. Die kleine mens voor wie het zo moeilijk is om gewoon groot te worden, die dapper vecht, iedere dag opnieuw.

De auteurs, allen werkzaam in het onderwijs, hopen dat dit boek leerkrachten en ouders helpt om problemen bij hun kinderen vroegtijdig te ontdekken en een idee te krijgen hoe dit aan te pakken. Het is geen receptenboek, hopelijk wel een steuntje in de rug.

In het boek worden veel verschillende problemen, kinderen met een raadsel, geschetst. In het eerste deel wordt een aantal 'raadsels' beschreven: moeilijk lerende kinderen, overbeweeglijke kinderen, kinderen met een dunne huid, kinderen met een contactstoornis, kinderen met dyslexie, kinderen met een non-verbale leerstoornis. In het tweede deel worden 'door het leven beschadigde kinderen' besproken. Kinderen die te maken hebben met ingrijpende gebeurtenissen zoals een sterfgeval, echtscheiding, seksueel misbruik of pedagogisch verwaarloosde kinderen.

De opzet van deze eerste twee delen is als volgt: per onderwerp wordt een situatie geschetst vanuit het perspectief van het kind, worden de achtergronden geboden en tenslotte de aanpak. In het derde en laatste deel worden enkele aanwijzingen voor ouders en leerkrachten gegeven.

Het boek behandelt een breed spectrum van problematiek, gaat niet erg diep, maar kan een soort van eerste hulp zijn bij het ontdekken van wat er nu eigenlijk aan de hand is.

Een leerkracht die het boek samen met collega's had gelezen, verwoordde het zo: ”Met het college hebben we het samen gelezen. We lezen een hoofdstuk, beschouwen onze kinderen en meestal dient zich dan één of meer kinderen of een situatie zich aan, die we bespreken. Op die manier wordt mijn waarneming geschoold, samen weet je meer. Je gaat beleven dat je als college samen om de kinderen heen staat. Soms is er sprake van een soort wakker worden. Als er in het boek een thema behandeld wordt waar je nog niet mee te maken hebt gehad, maar dat mogelijk toch speelt bij de kinderen, wordt je daar alerter op.”

Ignace van der Meijden, in ABC Antroposofie nr.2

Kinderen met een raadsel

Een handreiking voor ouders en leerkrachten

Monique Terlouw e.a. · alles van deze auteur 

€ 19.90

ISBN 9789062380930