De Hermes-Ervaring
Henk Kranenborg
Dit boek doet een appél aan ons bewustzijn, dat het anders moet. Dat de woekerende economie, voedselindustrie en bureaucratie ons voortbestaan bedreigt en dat er een ander soort houding en vaardigheid nodig is voor de 21ste eeuw.
In het onderwijs leidde het maatschappelijk gesprek over waar leerlingen voor de 21ste eeuw op voorbereid moeten worden tot 'een nieuwsgierige, zelf onderzoekende, ontwerpende en samenwerkende houding met overeenkomstige vaardigheden'. Ik kan dat alleen maar onderschrijven. Scholen wordt opgeroepen om dat in hun onderwijsopzet vorm te geven. Niets mis mee. Maar de titel waaronder deze innovatie moet plaatsvinden is dan weer verrassend. Deze wordt verwoord met “Wetenschap & Techniek”, wat suggereert dat daar onze toekomst in zit.
Door de nadruk op de huidige wetenschapsopvatting en techniek worstelen Vrijescholen om deze insteek een plek te geven in hun curriculum, terwijl het Vrijeschool-onderwijs zelf van oorsprong juist bedoeld is voor de toekomst. Om de leerlingen voor te bereiden op de 21ste eeuw kunnen wij beter onze kernwaarden weer naar boven halen en toespitsen op het zelflerend vermogen en de reflectie daarop van kinderen.
Wat van het Vrijeschool-onderwijs wekt vooral die toekomstkrachten? Zaken als verbeeldingskracht, situationeel handelen, intuïtief vermogen, vertrouwen op jezelf, gebruik maken van de nachtwerking, eigen verbinding maken e.d. En hoe leef je die toekomstkrachten als leerkracht voor, met behulp van bijvoorbeeld intervisie?!
info van de uitgever
[Vrije Opvoedkunst, 2021]
De Hermes-Ervaring
Henk Kranenborg · alles van deze auteur
€ 24.50
Dit boek is ook tweedehands beschikbaar in het antiquariaat van ABC Antroposofie.
Prijs: € 12.50