Bezinning op levenskunst
Aspecten van een leergebied in de vrijeschool
John van Schaik (redactie)
Levenskunst is in. Een levenskunstenaar is iemand die in staat is het eigen leven op een oorspronkelijke én autonome manier vorm te geven. Dat doet hij of zij in het besef van zijn eigen mogelijkheden en beperkingen. In de vrijeschool zien leraren dat de levenskunstenaar zich bovendien rekenschap geeft van zingevingsvraagstukken in zijn bestaan vanuit het besef van maatschappelkijke en spirituele samenhangen.
Levenskunst geeft vorm aan de doelstellingen van de vrijeschool. De vrijeschool probeert kinderen op te voeden tot levenskunstenaars. In dit boek worden aspecten daarvan beschreven. Het gaat daarbij ook over de inspiratie van de leraar als voorwaarde. Het gaat over de praktijk van het lesgeven èn hoe je lesstof tot ontwikkelingsstof maakt. Want een levenskunstenaar staat als een mens-in-ontwikkeling in het leven. Ontwikkeling moet als het ware in de genen opgenomen worden. Het boek kent ook thema's over maatschappelijke verantwoordelijkheid. Meer in het bijzonder over het vraagstuk van de multi-culturaliteit.
Levenskunst is een omvattend thema. Het doortrekt het gehele vrijeschoolonderwijs. Het gaat dus over een 'levend' onderwerp dat zich voortdurend lijkt te onttrekken aan beschrijvingen. Want die fixeren. Dit boek is dan ook een momentopname en beschrijft aspecten en belevingen van levenskunst zoals die op de vrijescholen voorkomen.
De leden van de vereniging van vrijescholen hebben in 2004 met een projectvoorstel ingestemd. Een project waarin een groep enthousiaste projectieden levenskunst op de vrijescholen onder de loep zouden nemen en in kaart zouden brengen. Dit boek is het verslag van wat in en rondom dit thema in het project heeft geklonken.
(Christofoor, 2006)
Bezinning op levenskunst
Aspecten van een leergebied in de vrijeschool
John van Schaik (redactie) · alles van deze auteur
€ 19.90
ISBN 9789062388943