Het oproepen van verwondering wordt door veel vrijeschoolleerkrachten gezien als een van de belangrijkste doelen van het onderwijs. In deze brochure gaat het daarover, o.a. aan de hand van het vraagstuk of mens en wereld bij toeval zijn ontstaan, dan wel geschapen door een hogere macht.
(VOK-Cahier, brochure, 28p)
klik hier voor meer info...
De levende kant van het denken Jan Alfrink
Wat is het levende denken; hoe ontwikkel je het en hoe kun je er bewust aan werken in het opvoeden en onderwijzen van kinderen?
Deze brochure bevat de tekst van een voordracht over dit thema.
(brochure, geniet, 29p)
klik hier voor meer info...
Gezond onderwijs Jan Alfrink
Deze brochure bevat de tekst van een voordracht tijdens de Zomercursus en handelt o.m. over het etherlichaam, de fase van leerrijpheid en andere aspecten van het vrijeschoolonderwijs die te maken hebben met de gezondheid zoals die door onderwijs en opvoeding gestimuleerd kunnen worden.
(26p)
klik hier voor meer info...
Individualiseren doen kinderen zelf Jan Alfrink
Bewerkte tekst van een voordracht over de vraag: hoe kan de leerkracht zó werken dat de leerling er precies dát 'uit kan halen' dat zijn individuele ontwikkeling dient?
(brochure, 20p)
klik hier voor meer info...
Onze school heeft een grondsteenspreuk Jan Alfrink
Deze brochure (22p.) beschrijft de weg waarlangs vrijeschool Het Sterrenbos in Amerongen tot een grondsteenspreuk is gekomen. Jan Alfrink werd daarbij 'te hulp' geroepen en hij doet verslag van de verschillende bijeenkomsten die in het proces van het 'vinden' van de spreuk plaatsvonden en de thema's die daar werden besproken.
klik hier voor meer info...
Verhalen vertellen op de Vrije School Jan Alfrink
De auteur, gepensioneerd vrijeschoolleerkracht, beschrijft eerst waarom 'beeldend onderwijs' op de basisschool zo belangrijk is, en welke rol het vertellen van verhalen daarin heeft. Vervolgens komt het vertellen, en de geschikte vertelstof, voor alle klassen van het vrijeschool basisonderwijs aan bod: van het kleuteronderwijs tot en met groep 8.
(paperback, 128p, met afb. in kleur)
klik hier voor meer info...
Bewegende klas
Innovatie in de Vrijeschool Wolfgang Auer
In Duitsland wordt al ruim 15 jaar ervaring opgedaan met de 'bewegende klas': onderwijs in combinatie met heel veel spel en beweging. In deze werkuitgave wordt beschreven welke invloed deze vorm van onderwijs heeft op de ontwikkeling van het kind; met name de verschillende zintuigen. Daarnaast worden er een groot aantal bewegingsspelen beschreven en kan men, via een QR code, beeldmateriaal, liedjes en spelletjes bekijken.
(A4-formaat, ringband, 93p)
klik hier voor meer info...
In school we trust Philip Bakker
- Een blik op verborgen ontwikkelingslijnen in het internationale onderwijs -
Dit boek plaatst indringende vraagtekens bij de ontwikkelingen in en van het onderwijs. Aan de hand van uitvoerig onderzoek in een veelheid van nota's, beleidsstukken e.d. van commissies, foundations, internationale organisaties, wetenschappers e.d. wordt duidelijk dat heel andere dan pedagogische inzichten en motieven een belangrijke rol spelen bij het bepalen van de richting waarin het onderwijs zich ontwikkelt. - De toekomst van het onderwijs richt zich op de belangen van economie en politiek, en niet op de ontwikkeling van het kind.
(paperback, 210p)
klik hier voor meer info...
Een woord te zijner tijd... Deel 1
Een boek over taal op de Vrije School (deel I) Hans ter Beek
Een oud-vrijeschoolleraar geeft een rijke beschrijving van het onderwijs in taal in de klassen 1, 2 en 3 van de Vrije School. Daarbij vertelt hij en passant ook over allerlei aspecten die met het Vrije Schoolonderwijs zijn verbonden, geeft literatuurverwijzingen en ervaringen met de jaarfeesten, en behandelt per klas hoe het taalonderwijs vormgegeven kan worden en hoe dat voor de ontwikkeling van het kind van belang is.
(uitgave op A4-formaat in spiraalband, 188p met afb. in kleur en ZW)
klik hier voor meer info...
Volgens Bartjens...
Een boek over rekenen op de Vrije School Hans ter Beek
Op basis van zijn eigen ervaring als leerkracht op de Vrije School, beschrijft de auteur het rekenonderwijs, van de kleuterklas tot in de achtste klas. Een gedegen bron van inspiratie voor collega-leerkrachten.
(uitgave op A4-formaat in ringband, met afb. in kleur)
klik hier voor meer info...
Jaarplanner 2024-2025
Leven met de seizoenen Manon Berendse
Hij is er weer: de fijne Jaarplanner samengesteld door Manon Berendse. Met veel ruimte voor afspraken en plannen; achtergronden bij de jaarfeesten, opvoedtips, knutselideeën, inspirerende uitspraken. De jaarplanner loopt van juli 2024 tot en met augustus 2025.
(kalender, 72p)
klik hier voor meer info...
Vormtekenen Dick Bruin
Een enthousiasmerend boek met korte instructies en heel veel voorbeelden om direct aan de slag te gaan met vormtekenen. Met een veelheid aan motieven of thema's die eenvoudig of gecompliceerd uitgevoerd kunnen worden zoals rechte en kromme lijnen, spiralen, harten, Keltische en Arabische motieven, bladeren, gespiegelde lijnen en nog veel meer. Een uitgave die jong en oud uitnodigt tot creativiteit.
(paperback, 134p, oblong formaat)
klik hier voor meer info...
Wat na de steinerschool?
12 interviews met oud-leerlingen Enya Cornelis & Sietske van Poelgeest
Veel vrijeschoolouders, en anderen, vragen het zich wel eens af: hoe zal het mijn kind gaan ná de vrijeschool? Kan zij/hij dan nog wel... dit of dat gaan studeren of doen?
Deze bundel bevat twaalf interviews met oud-leerlingen van vrijescholen in Vlaanderen die een kleurrijk beeld geven van de weg die zij ná de vrijeschool bewandeld hebben.
Inspirerend!
(paperback, genaaid, 98p)
klik hier voor meer info...
Hoe leer je vreemde talen?
Een inleiding op het vreemdetalenonderwijs Erhard Dahl
Een uitgave voor leerkrachten die een inleiding geeft tot het onderwijzen van vreemde talen in de vrijeschool. wat is het doel van het vreemdetalenonderwijs en welke methodes kunnen daarbij zinvol worden toegepast? Dit wordt beschreven voor de onder-, midden- en bovenbouw en ook vragen als hoe en wanneer de grammatica aan bod komt en hoe en wanneer er aan het vormen van een woordenschat wordt gewerkt, worden kundig besproken.
(paperback, groot formaat, 59p)
klik hier voor meer info...
Antroposofische kinderopvang
Voor kinderen van 0-13 jaar Loïs Eijgenraam
De antroposofische kinderopvang is bezig met een gestage opmars. In steeds meer plaatsen zijn voorschoolse (voor jonge kinderen) en buitenschoolse (voor kinderen van 4 tot 13 jaar) actief. Voor deze beide leeftijdsgroepen geeft de schrijfster een schat aan informatie over het hoe en waarom van de wijze waarop gewerkt wordt. Daarbij komen alle aspecten van de opvang aan bod, zoals het dag-, week- en jaarritme; het spelen; het kunstzinnig en ambachtelijk bezig zijn; de inrichting enzovoort.
(paperback, 219p)
klik hier voor meer info...
De vrijekleuterklas Loïs Eijgenraam
Ben je benieuwd hoe het er in een vrijeschoolkleuterklas aan toe gaat? Dit boekje staat boordevol informatie over nagenoeg alle aspecten van het vrijeschoolkleuteronderwijs en geeft een beeld van wat er dagelijks, wekelijks en door het jaar heen gebeurt. Waarom is het spelen zo belangrijk, waarom euritmie, waarom de seizoenentafel, waarom is ritme zo belangrijk - en nog veel meer!
Een toegankelijke inleiding in de wereld van het vrijeschoolonderwijs!
(paperback, 119p)
klik hier voor meer info...
Leerrijpheid
Van kleuterklas naar groep 3 / klas 1 Loïs Eijgenraam
Wanneer is een kind er aan toe om naar groep 3 te gaan, oftewel: wanneer houdt het kind op kleuter te zijn en wanneer is het er aan toe om naar groep 3 te gaan? De overgang van kleuter naar ´basisschoolkind´is ook een ontwikkelingsstap waarin het kind overgaat naar een andere manier van leren en begrijpen en ook nieuw gedrag ontwikkelt.
(paperback, 126p)
klik hier voor meer info...
Spel, spelen en speelgoed
Voor kinderen van 0 tot 18 jaar Loïs Eijgenraam
Spelen is voor de ontwikkeling van een kind van bijzonder belang. Het is een manier om het opgroeiende kind op de passende leeftijd passende ervaringen te laten opdoen: het beleven van het spel op het juiste moment van de ontwikkeling van het kind is een zegen voor het hele leven.
Dit boek biedt inzichten in de betekenis van het spel, laat zien hoe het spel en het spelen zich met het kind mee ontwikkelen, bespreekt allerlei speelgoed en andr materiaal om mee te spelen, behandelt het buitenspel en biedt handreikingen om via het spel het kind beter waar te nemen.
(paperback, 171p)
klik hier voor meer info...
Fundamenten van De Extra Les Joep Eikenboom
Een boek om mee te werken. Het biedt een verdieping van de oefeningen die Audrey McAllen onder de noemer 'de extra les' beschreef. Voor degenen die werken met kinderen met leerproblemen, geeft deze uitgave verdiepende aanknopingspunten om aan te sluiten bij de spirituele dimensie van het kind.
(paperback, 307p)
klik hier voor meer info...
Een..., twee..., Huppetee! Hennie de Gans-Wiggermans
Op de Vrije School wordt het latere rekenonderwijs in de kleuterjaren voorbereid... niet door eenvoudig te rekenen maar door spelletjes en door zingen. Zo kan het kind, met plezier, de rekenbegrippen die in allerlei liedjes en spelletjes voorkomen, in zich opnemen.
Opnieuw een belangrijk, en voor kleuterleidsters onmisbaar werk van de schrijfster die vele jaren ervaring heeft in het Vrije School kleuteronderwijs.
(Uitgave in ringband, 110 pagina’s)
klik hier voor meer info...
Luister even Hennie de Gans-Wiggermans
90 liedjes en versjes om uit te spelen. Hennie de Gans-Wiggermans is jarenlang werkzaam geweest als kleuterleidster op een Vrije School en beschrijft, in een reeks boekjes, vanuit haar ervaring veel praktische tips en achterliggende gezichtspunten door verschillende aspecten van het opgroeien en opvoeden van het jongere kind, zoals: jaarfeesten vieren, vertellen, spelen, zingen e.d.
Haar uitgaven vormen dankbaar materiaal voor kleuter- of peuterleidsters of ouders.
(110 pagina’s in spiraalband)
klik hier voor meer info...
Mag ik ook? Hennie de Gans-Wiggermans
Jonge kinderen leren door ´na te doen. Meehelpen met datgene wat ze in hun omgeving zien gebeuren willen ze ook altijd. Afwassen, stoffen, vegen: het is voor hen spel, leren én plezier.
Voor iedereen die jonge kinderen in de nabijheid heeft, biedt deze uitgave vele ideeën, liedjes, versjes e.d. om thuis of in de klas met kinderen ´aan de slag te gaan´.
(Uitgave met spiraalrug, 150 pagina´s)
klik hier voor meer info...
Natuurlijk
Natuurbeleven met jonge kinderen Hennie de Gans-Wiggermans
’Natuurlijk’ staat vol met verhaaltjes, liedjes, versjes en knutsels, opgetekend uit de rijke ervaring van een Vrije Schoolkleuterleidtser. Zonder intellectuele weetjes, maar met beelden en doe-activiteiten op een natuurlijke wijze interesse wekken voor het wonder dat natuur heet. Want voor een kind is de natuur (nog) een wonder. Bestemd voor kinderen tot acht jaar.
102 pagina’s in spiraalband.
klik hier voor meer info...
Nog een keer!
Om te vertellen en te spelen Hennie de Gans-Wiggermans
Boekje met 33 op seizoen gerangschikte, kleine verhaaltjes en volkssprookjes, waarin de herhaling centraal staat. Om te lezen, te vertellen en te spelen. Met suggesties voor het maken en doen van kleine tafelspelen. Voor peuter- en kleuterleeftijd.
(in spiraalband, 90 pagina’s)
klik hier voor meer info...
Spelen is leren!
Een kijkje in de Vrije Schoolkleuterklas Hennie de Gans-Wiggermans
Nabootsing, ritme, fantasie en herhaling zijn voor de ontwikkeling van het kleine kind van groot belang; ze zijn dan ook belangrijke elementen in het Vrije Schoolkleuteronderwijs. In deze uitgave beschrijft een ervaren kleuterjuf hoe het er op de Vrije School in een kleuterklas aan toegaat - en vertelt daarbij ook over de achtergronden van deze praktijk. Daarbij horen ook spelletjes, liedjes en versjes.
(Uitgave in ringband, 90 pagina’s)
klik hier voor meer info...
Timpetuis, ben je thuis?
Met CD Hennie de Gans-Wiggermans
Een praktisch werkboek over het zingen en opzeggen van versjes, waarin de nadruk ligt op het bewegen. Van grote naar kleine gebaren, dus geschikt om te doen met kinderen van 0 - 7 jaar. Met tips over het belang van de diverse spelletjes en hoe ze thuis of met een groep gedaan kunnen worden. Nieuwe uitgave, inclusief CD.
(in ringband, 100 pagina’s)
klik hier voor meer info...
Voor jou wil ik zingen
Liedjes om naar te luisteren Hennie de Gans-Wiggermans
Dit boekje bevat 52 kinderliedjes van rond 1900 met muzieknotatie. (Dus uit de tijd waarin onze (bet)overgrootouders opgroeiden) Zij spelen zich af in de belevingswereld van kinderen en gaan over stout zijn, naar bed gaan, bloempjes, poesjes en andere dieren. Door de eenvoudige teksten spreken ze ook de kinderen van nu aan. Met een korte geschiedenis van het kinderlied vanaf ±1850.
(uitgave in spiraalrug, 74 pagina’s)
klik hier voor meer info...
’s Morgens vroeg
Ochtend- en ambachtsspelen voor peuters en kleuters Hennie de Gans-Wiggermans
"Jarenlang heb ik de spelen met plezier gedaan. Zelfs op de momenten dat ik niet zoveel energie had om te beginnen, werd ik door het enthousiasme van de kinderen gestimuleerd het toch te doen."
Uit haar rijke ervaring als kleuterjuf op de Vrije School heeft de schrijfster tientallen bewegings- en ambachtsspelletjes samengebracht, met daarnaast algemene aanwijzingen en achtergronden.
Uitgave in ringband, 101 pagina’s.