menu
ABC Antroposofie

Het bijzondere kind

Problemen en opgaven in de opvoeding

 « 12 » 

In verwachting van Adam
Martha Beck

Het verhaal van een moeder met een kind, Adam, met het syndroom van Down. De komst van dit kind maakt alles anders. Angst en afwijzing maken plaats voor een nieuw zicht op de dingen: op Adam, op datgene waar het in het leven om gaat en op de verbinding van de mens met de spirituele wereld.
(paperback, 320 pagina’s) VAN 22,50 VOOR 7,90

Hoogbegaafdheid
Louise Berkhout e.a.

Brochure (25p, VOK Cahier) over hoogbegaafdheid en ervaringen met hoogbegaafdheid in de vrijeschool.

Als het leven grote vragen stelt
Begrijpen en begeleiden van kinderen met angst, pijn en trauma
Loïs Eijgenraam

Veel kinderen maken ervaringen door die angst en pijn veroorzaken. Het begeleiden en opvoeden van deze kinderen vraagt extra zorg en bewustzijn.
In deze uitgave beschrijft de auteur hoe angst en pijn werken - en doet dit vanuit het antroposofisch drie- en vierledig mensbeeld. Ook geeft zij aan wat de rol van de hersenen is. Zo ontstaat inzicht in de werking van angst en pijn en in de vraag hoe ze tot uiting komen. Van daaruit eindigt de auteur met handvatten die in het begeleiden en opvoeden kunnen worden toegepast.
(paperback, 228 p.)

Hoogbegaafdheid (65)
Gave en opgave
Truus van der Kaaij

Mensen met hoogbegaafdheid komen niet altijd tot hun recht: hun bijzondere kwaliteit krijgt bijvoorbeeld in de praktijk van het onderwijs of het dagelijks leven niet de ruimte tot ontwikkeling te komen. In deze uitgebreide brochure wordt het verschijnsel hoogbegaafdheid van meerdere kanten beschreven en bekeken op basis van het antroposofisch mensbeeld.
(paperback, gelijmd, 118p)

Sterrenkinderen
Op zoek naar een nieuwe manier van opvoeden
Georg Kühlewind

Steeds meer kinderen vallen buiten de tradities van het gewone opvoeden of de school-zoals-we-die-kennen. Dat vraagt om nieuwe inzichten en vaardigheden van de opvoeder! (144 pagina

Hoogsensitiviteit (64)
Handicap of ontwikkelingsvoorsprong
Hans Lemmens

Een handzame en waardevolle brochure over hoogsensitiviteit. De auteur publiceerde al meerdere boeken over dit thema, in deze brochure beschrijft hij wat hoogsensitiviteit is tegen de achtergrond van het antroposofisch mensbeeld. Hij beschrijft de verschillende vormen van hoogsensitiviteit, de problemen die ermee samen kunnen hangen maar ook de kansen die er zijn wanneer je creatief met hoogsensitiviteit omgaat.
(brochure, 39p)

Mogen kinderen anders zijn? (78)
Over kinderen met ADHD en ADD
Jos Meereboer

Zo gaat het vaak: kinderen die 'anders' zijn, worden als lastig ervaren. Misschien is daar soms ook wel reden toe, maar de vraag is natuurlijk: wat heeft het kind nodig; welke vraag stelt het aan de volwassenen om zich heen? De auteur heeft lang met allerlei onrustige kinderen gewerkt en vertelt daarover vanuit zijn ervaring. Hij biedt daarmee inzicht en geeft veel tips om op een vruchtbare manier met deze kinderen en hun ontwikkeling om te gaan.
(brochure, 60p)

De koning trok uit om de draak te doden
Verhalen voor kinderen van gescheiden ouders
Brigitte Spangenberg

Zeker voor de kinderen is een echtscheiding een ingrijpende gebeurtenis. In dit boek zijn een aantal sprookjes en verhalen opgenomen die speciaal geschreven zijn voor kinderen die met een scheiding zijn geconfronteerd. Deze sprookjes en verhalen helpen hen, op een beeldende manier, houvast te vinden in de verwarrende situatie waarin ze beland zijn. Voor de ouders is steeds een toelichting opgenomen, en wordt ook aangegeven hoe zij zelf de sprookjes kunnen aanpassen of zelf verhalen kunnen bedenken die ’helende beelden’ bevatten.
(paperback, 160 pagina’s)

Ridder Tim verjaagt de spoken
Verhalen voor kinderen die het moeilijk hebben
Brigitte Spangenberg

Beeldende verhalen kunnen kinderen helpen in het verwerken van de problemen waarmee ze leven. In dit boek zijn bijna 25 verhalen opgenomen rondom evenzoveel probleemsituaties. Ieder verhaal is, voor de opvoeder, voorzien van een verklarende toelichting.

(paperback, 181 pagina’s)

Kinderen met een raadsel
Een handreiking voor ouders en leerkrachten
Monique Terlouw e.a.

Uit de praktijk van het speciaal onderwijs: pedagogische adviezen voor kinderen met een speciaal raadsel, bijvoorbeeld kinderen met dyslexie, een leerstoornis of getraumatiseerde kinderen. (230 pagina’s)

Schoolziek
Als de relatie tussen kind en school stuk loopt
Hildelien Verkuyl

Het lijkt wel alsof de meeste kinderen van tegenwoordig geen ’gewone kinderen’ meer zijn. ADHD, PDD-nos, dyslexie, hoog- of laagbegaafd... hoeveel kinderen dragen niet een etiket als dit? Maar hoe vergaat het deze kinderen in het onderwijs? Is dat wel toegerust op het omgaan, opnemen en onderwijzen van kinderen die niet doorsnee zijn? Is er werkelijk iets mis met deze kinderen - of is ons onderwijssysteem aan vernieuwing toe? En wat vragen deze niet-doorsnee-kinderen van hun omgeving?
Een boek met praktijk en idealen, voor ouders, leerkrachten en professionals.
(102 pagina’s, paperback) VAN 16,50 VOOR 5,00

Een andere kijk op hoogbegaafdheid
Mariken Althuizen (e.a.)

Hoogbegaafdheid brengt van alles met zich mee, niet alleen dingen snel of makkelijk kunnen begrijpen. Het gaat vaak ook gepaard met een gevoeligheid voor prikkels en het kan leiden tot druk op sociale verhoudingen.
In dit boek wordt aan de hand van veel ervaringen ingegaan op de verschillende aspecten van hoogbegaafdheid en krijgen ouders, leerkrachten en kinderen veel tips en inzichten aangereikt om beter met hoogbegaafdheid om te gaan.
(paperback, 127 pagina’s)

De GIDS over hoogbegaafde kids
80 praktische opvoedtips
Sandra van Bijsterveld

Dit kleine boekje bevat geen uitvoerige achtergronden of verklaringen - maar 80 heel concrete tips om vruchtbaar om te gaan met de kwaliteiten van hoogbegaafde kinderen, hun ontwikkeling en de situaties die zij meemaken.
(pocket, 90 pagina’s)

Diagnosedrift
Hoe onze labelcultuur kinderen tekort doet
Sanne Bloemink

Steeds meer kinderen krijgen een 'label' opgeplakt - autisme, Asperger, hoogbegaafd, dyslectisch, noem maar op. Ligt dat aan de kinderen?
De schrijfster onderzocht dit en sprak met vele ouders, leerkrachten, psychiaters en anderen. Is er iets met de kinderen, of heeft het te maken met wat 'normaal' geacht wordt en met onze blik op opvoeding en onderwijs? - Een boek dat overtuigend oproept om beter te kijken naar het individuele kind en ons te bezinnen op onderwijs en opvoeding.
(paperback, 165p)

Iedereen kan het verschil maken
Trauma en veerkracht bij kinderen
Leony Coppens

De auteur heeft als psycholoog veel ervaring met kinderen met trauma. Door haar betrokkenheid bij dit onderwerp heeft zij zich er flink in verdiept. In dit boek zijn 12 interviews opgenomen met ervaringsdeskundigen, en in afwisseling daarmee geeft zij haar inzichten en ervaringen: het is soms haast niet te begrijpen wat kinderen mee maken, maar net zo indrukwekkend is het soms welke veerkracht kinderen kunnen opbrengen.
(paperback, 240p)

Autisme op school
ASS en ATO in basis- en voortgezet onderwijs
Martine F. Delfos

Een praktisch, inspirerend boek over de mogelijkheden en uitdagingen op school van kinderen en jongeren met autisme/atypische ontwikkeling. De auteur beschrijft een boel aspecten van autisme, waar ze vandaan komen, hoe je problemen herkent en ermee om kunt gaan, maar ook hoe je problemen kunt voorkomen. Een verfrissend, handzaam boek voor onderwijzers, maar ook voor ouders en mensen met autisme.
(paperback, 135p)

Dat nare gevoel
Over seksueel misbruik en wat je ertegen kunt doen
Martine Delfos

Seksueel misbruik van kinderen is een ingrijpende zaak die veel kinderen levenslang met zich meedragen. Om seksueel misbruik zoveel als mogelijk te voorkomen is het goed om het onderwerp niet weg te stoppen maar bespreekbaar te maken en kinderen te leren zich weerbaar op te stellen. Daaraan wil dit boekje, geschreven voor kinderen in de leeftijd van ca 11 tot 13 jaar, bijdragen. Het gaat, in korte hoofdstukken, in op de belangrijkste aspecten van en vragen rond misbruik en leert kinderen daarin hun houding te kiezen: nee zeggen mag altijd!
(gebonden uitgave, geïllustreerd, 53 pagina’s)

Het jongetje Robbert
Over leerangst en zelfbepaaldheid
Martine Delfos

Een therapeutisch kinderboek over Robbert, een jongetje dat niet meer naar school wil omdat hij denkt dat hij niet kan leren - hij wil alleen nog maar spelen.
Het verhaal over Robbert is geschreven om voor te lezen aan kinderen (leeftijd van 5 tot 8 jaar). Naast het verhaal staan verduidelijkingen of tips voor de ouders of leerkrachten, om met het kind in gesprek te raken. De gedachte is dat samen met het kind gewerkt kan worden aan het omwerken van de angstgevoelens.
(paperback, 31p)

Lotte en de beer
Martine Delfos

Lotte en de beer is een therapeutisch verhaal. Lotte kan niet goed praten en schaamt zich. Ze durft het niet zo goed. Ze komt een bruine beer tegen die last heeft van zijn schouderbult. Ze durft tegen hem te praten en hij steunt haar, helpt haar over haar schaamte heen en geeft haar vertrouwen om te gaan praten. Ze helpen elkaar.
(paperback, 32p, met afb. in zw en met code om deze uitgave ook gratis als e-book te downloaden)

Van alles twee
Over de betekenis van echtscheiding voor jonge kinderen
Martine Delfos

Een therapeutisch kinderboek over echtscheiding. het is samen met kinderen van 4 tot 7 jaar te lezen. Met tekeningen in zwart-wit en korte teksten geeft het veel herkenbare situaties, ervaringen en gevoelens weer die kinderen bij een echtscheiding beleven.
Voor de volwassen zijn er nog korte aanbevelingen en verklaringen opgenomen die in en na een echtscheiding een goede richting kunnen aangeven voor het omgaan met de scheiding en de kinderen.
(gebonden, 34 pagina’s)

Gelukgids
Ontdek waar jij blij van wordt
Evelien van Dort

Geluk heeft te maken met... wat je denkt en voelt, met lekker in je vel zitten, met samen dingen doen, met elke dag iets fijns doen, met... Deze 'geluksgids' (ca voor kinderen van 11 en ouder) kaart allerlei vragen en zaken aan waar kinderen mee kunnen zitten en laat op een heldere manier zien wat je kan proberen om daar verandering in te brengen. Vaak in de vorm van tips van andere kinderen. Met een eigentijdse en positieve insteek.
(Softcover, genaaid. met vele afb. in kleur, 141p)

Verbindende verhalen
Voor getraumatiseerde kinderen en jongeren
Kim S. Golding

De schrijfster is Psycholoog en verhalenverteller, met ruime ervaring in het werken met getraumatiseerde kinderen en jongeren. In een aantal hoofdstukken en bijlagen vertelt ze over het werken met verhalen en het zelf maken van verhalen. Vervolgens bevat dit boek 21 verhalen, thematisch gerangschikt (o.a.: Terugkijken en doorgaan; Ik doe het zelf wel; Leren over relaties; Blijf naar me kijken).
(paperback, 215p)

Indigo-kinderen
Als geschenk en uitdaging
Carolina Hehenkamp

Wat zijn indigo-kinderen en waaraan herken je ze? De schrijfster beschrijft een aantal typen indigo-kinderen; en geeft aan hoe je ze kunt herkennen. Vervolgens gaat ze in op vragen rondom het opvoeden en begeleiden van indigo-kinderen; en van gezondheidsaspecten die juist bij hen een rol kunnen spelen. Ze wijst op de vragen die deze kinderen aan hun omgeving en aan de samenleving stellen en geeft tips en oefeningen.
(paperback, 224p) Van 20,00 voor 7,90

Indigo-kinderen opvoeden en begeleiden
Carolina Hehenkamp

- Praktische tips en oefeningen voor het ontspannen omgaan met nieuwetijdskinderen voor ouders, opvoeders en hulpverleners -
In het eerste deel van dit boek benadrukt de auteur de positieve betekenis die nieuwetijdskinderen 'meebrengen'. Het tweede deel bestaat uit talrijke tips en inzichten voor het opvoeden en begeleiden van deze kinderen. Door het boek heen vind je ook nog een aantal ervaringsverhalen van nieuwetijdskinderen of hun opvoeders.
(paperback, 303p) Van 20,00 voor 7,90

Autisme in het gezin
Verrijking of probleem?
Esther en Inge van der Heijden

Een boekje over autisme in het gezin, geschreven door een moeder en haar dochter. Zij laten zien hoe het, met vallen en opstaan, mogelijk is om op een andere manier naar elkaar te kijken, en daardoor anders met elkaar om te gaan - met begrip voor kwaliteiten en eenzijdigheden. Ook een hoofdstuk over wat je kunt doen voor een zo goed mogelijke ontwikkeling.
(pocket, Ankertjesreeks, 128 pagina’s)

Omgaan met pesten
Margo Henderson

Pesten op school is een veel voorkomend en vaak ernstig probleem. Dit boek is helder en op basis van veel ervaring geschreven. Het geeft allereerst basisinformatie over het pesten en gaat vervolgens in op het voorkomen maar natuurlijk ook het oplossen van pestproblemen.
(Paperback, 127 pagina’s)

Een intense reis
Marije Hofland

- Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooltrauma -
Een 'ervaringsverhaal' van de moeder van een hoogbegaafd kind, maar meer dan alleen dat. In haar zoektocht naar passend onderwijs voor haar kind, deed zij veel ervaring en kennis op, die voor anderen (ouders van hoogbegaafde kinderen, leerkrachten) ook relevant zijn. Zo komen veel aspecten van (omgaan met) hoogbegaafdheid aan bod en bevat het boek veel tips om in de praktijk mee te werken.
(paperback, 160p)

De GIDS voor hooggevoelige kids
80 praktische opvoedtips
Josina Intrabartolo

Hooggevoelige kinderen worden eerder dan andere kinderen ’overprikkeld’ door indrukken van buiten (en van binnen). In dit kleine compacte boekje vind je 80 heel praktische tips en gezichtspunten om in het alledaagse omgaan met hooggevoelige kinderen toe te passen.
(pocketuitgave, 88 pagina’s)