menu
ABC Antroposofie

Onderwijs algemeen

Ouders en kinderen

 « 12 » 

Fit maakt slim
100 nieuwe bewegingsspelen
Almuth Bartl

Bewegen is goed voor kinderen, niet alleen voor hun fysieke gezondheid maar ook voor hun mentale welzijn. Dit boek bevat 100 bewegingsspelen voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Ze bieden de leerkracht en alle anderen die met kinderen werken een bonte stoet aan spelmogelijkheden.
(paperback, 110 pagina’s)
Van 12,50 voor 7,90

Alternatieven voor ruzie maken
Tilo Benner

Een project, vooral geschikt voor de brugklas voortgezet onderwijs, om door spelen, ervaren en samenwerken tot alternatieven voor ruzie te komen. Het boek richt zich op de leerkracht, het biedt materiaal voor 14 lesblokken en geeft vervolgens een reeks van spelletjes die zich richten op samenwerken, communiceren, regels en meer.
(paperback, 120 pagina’s) Van 12,50 voor 5,00

30 x 45 minuten kunst
Korte creatieve activiteiten met een snel resultaat, groep 5/8
Gerlinde Blahak

Een praktisch boek met 30 creatieve activiteiten voor kinderen uit groep 5 tot en met 8. De activiteiten worden stap voor stap beschreven en kunnen in 45 minuten uitgevoerd worden. Met afbeeldingen in kleur.
(Paperback, 94 pagina’s) Van 14,50 voor 7,90

Van binnen en buiten
Planeetkwaliteiten in het onderwijs
Wolter Bos

De antroposofische visie op de (zich ontwikkelende) mens biedt veel mogelijkheden om in de praktijk uitgewerkt te worden. In deze uitgave beschrijft een ervaren bovenbouw-leerkracht hoe hij in zijn werken met pubers gebruik maakte van de inzichten over de planeetkwaliteiten.
Met voorbeelden en achtergronden.
(paperback, 80 pagina's)

Voorlezen gaat zó
Margriet Chorus en Irma van Welzen

Het is inmiddels wel algemeen bekend: voorlezen is in veel opzichten van belang voor de ontwikkeling van het kind - en is bovendien leuk!
Deze uitgave geeft ervaringen, tips en ideeën om het voorlezen overal waar met jonge kinderen gewerkt wordt een goede plek te geven en gaat in op veel aspecten van het voorlezen: de ruimte; individueel en in groepen; meertaligheid; het gebruik van stemmetjes; voorlezen in het pedagogisch beleidsplan et cetera.
(paperback, 111p)

Autisme op school
ASS en ATO in basis- en voortgezet onderwijs
Martine F. Delfos

Een praktisch, inspirerend boek over de mogelijkheden en uitdagingen op school van kinderen en jongeren met autisme/atypische ontwikkeling. De auteur beschrijft een boel aspecten van autisme, waar ze vandaan komen, hoe je problemen herkent en ermee om kunt gaan, maar ook hoe je problemen kunt voorkomen. Een verfrissend, handzaam boek voor onderwijzers, maar ook voor ouders en mensen met autisme.
(paperback, 135p)

Thuiskomen in de klas
Spiritualiteit in het onderwijs
Vincent Duindam

Voor de klas staan valt niet mee. De organisatie van het onderwijs zelf, met zijn bureaucratie en grootschalige hervormingen enerzijds, en dat wat de leerlingen aan vragen meebrengen - dat is heel wat. Als leerkracht is het dan ook goed om jezelf niet te vergeten en er voor te zorgen dat je in balans bent en blijft, en een innerlijke bron ervaart waaruit je kunt putten.
Daar wil dit boekje aan bijdragen.
(paperback, 126 pagina’s)

Leven zonder school
Een pleidooi om het leren te ontscholen
Johan van Eeckhout en Freddy Bonnu

Is school nodig om te leren? Volgens de auteurs van dit boek niet. Al voordat kinderen naar school gaan, leren zij heel veel - en het naar school gaan om daar te leren is vaak een breuk in hun leven of ontwikkeling.
Een boek dat het denken over school prikkelt...
(paperback, 174p)

’Juf, ik ben een kunstenaar’
Handboek voor een kunstzinnige sociale vaardigheidstraining
Thea Giesen & Marijke de Mare

Thea Giesen en Marijke de Mare hebben hun jarenlange ervaring met de door henzelf ontwikkelde KICK-methodiek, Kunst in Contact met Kinderen, vastgelegd in een prachtig én praktisch vormgegeven handboek. De training moedigt kinderen aan om zich te uiten en elkaar te leren kennen. Kortom, om zich te ontwikkelen tot een sociaal kunstenaar. (Hardcover, 240 pagina’s).

Peuters en kleuters onder druk
De ziekmakende effecten van de toetscultuur
Sieneke Goorhuis-Brouwer

Een interessant geluid (vanuit ’reguliere hoek’) over de ontwikkeling van jonge kinderen en de nadelige effecten van de algemeen gangbare visie die kinderen te vroeg tot ontwikkeling wil aanzetten en in belangrjik mate gebruikt maakt van toetsen. Kinderen ontwikkelen zich met hoofd, hart en handen, stelt de schrijfster die 30 jaar ervaring heeft kinderen met ’ontwikkelingsproblemen’.
(paperback, 141 pagina’s)

Levensbronnen van de ziel
Herbert Hahn

Herbert Hahn was de eerste leerkracht die, met hulp van aanduidingen van Rudolf Steiner, godsdienstles gaf op de eerste Vrije School. Het onderwijs stond los van welke richting dan ook en beoogde een religieuze oriëntatie te geven die zijn uitdrukking krijgt in respect voor de mens, de natuur en de aarde. In dit boek verwerkte Hahn zijn ervaringen en biedt hij talloze voorbeelden en gezichtspunten voor leerkrachten en ouders.
(paperback, 199p)

Generatie angststoornis
Wat sociale media met onze kinderen doet
Jonathan Haidt

Wat we eigenlijk allemaal weten...: de wereld van de sociale media, waarin zij steeds vaker vertoeven, doet kinderen in allerlei opzichten geen goed. der tijd voor het spel, het spelen, het opdoen van concrete ervaringen delft het onderspit tegen de tijd die achter schermen wordt besteed.
Jonathan Haidt beschrijft deze problematiek en de gevolgen daarvan en geeft aan wat ouders, scholen en de overheid kunnen doen om het tij te keren.
(paperback, 415p)

Omgaan met pesten
Margo Henderson

Pesten op school is een veel voorkomend en vaak ernstig probleem. Dit boek is helder en op basis van veel ervaring geschreven. Het geeft allereerst basisinformatie over het pesten en gaat vervolgens in op het voorkomen maar natuurlijk ook het oplossen van pestproblemen.
(Paperback, 127 pagina’s)

Ontspanning voor leerkrachten
Een zelfhulpboek om stress te verminderen
Francine Jellesma

Leerkracht zijn is een beroep dat veel kan geven, maar ook veel vergt. De kinderen zelf met alles dat ze meebrengen, het samenwerken op school, de communicatie met de ouders, alle veranderingen in het onderwijs... Als leerkracht is het zaak ook goed voor jezelf te zorgen.
Met dit boek kun je daar heel concreet mee aan de slag. Je onderzoekt hoe het met jouw stressniveau is; wat in jouw geval de oorzaken van de stress zijn en hoe je daar wat aan kunt doen.
(paperback, 151p)

De wil van U
De 7 fasen van de Theorie U in de vrijeschoolpedagogie
Henk Kranenborg

In zijn eigen ervaring als vrijeschoolleerkracht ontdekte de schrijver de betekenis van de Theorie U. Daarnaast ontdekte hij dat het mensbeeld dat op de vrijescholen centraal staat juist weer een verdieping aan de Theorie U kunnen geven.
In dit boek, dat ontstaan is uit een reeks artikelen, geeft hij een beeld van de praktische betekenis van de Theorie U voor het vrijschoolonderwijs.
(paperback, geïllustreerd in zw, 110 pagina’s)

Pesten op school
Adequaat optreden tegen pestgedrag
Dieter en Gita Krowatschek

- Spelletjes, activiteiten en oefeningen voor het herkennen, signaleren en bestrijden van pestgedrag op school -
Deze uitgave bevat beknopte maar zeer heldere informatie over pesten, de vlakuilen bij het omgaan met pesten en adviezen en inzichten voor een effectieve aanpak; en biedt vervolgens spelletjes en andere activiteiten die het samenwerken en communiceren verbeteren.
(paperback, 96p) Van 15,00 voor 6,90

Die ene leerling
Docenten over de leerling die hun kijk op de wereld voor altijd veranderde
Rik Kuiper

Fijn om eens op een andere manier stil te staan bij wat de essentie van het onderwijs is. Zoals ieder mens (hopelijk) terug kan denken aan een leerkracht naar wie je op keek en die veel voor je betekende, zo kan het andersom zo zijn dat een leerling, bewust of onbewust, een bijzondere betekenis krijgt in het leven van de leerkracht. In deze bundel vertellen leerkrachten over 'die ene leerling': de leerling die maakte dat ze anders naar de wereld zijn gaan kijken.
(paperback, 199p)

Vrij spel voor natuur en kinderen
Marianna van Lier & Willy Leufgen

Hoe zien succesvolle, uitdagende speelplekken er uit? Uit wat voor leerplekken met zinneprikkelende natuur zijn kinderen niet weg te slaan? Bestaan zulke plekken nog? Ja, ze zijn er, op onverwachte plaatsen, ook in de stad. En iedereen met creativiteit en doorzettingsvermogen kan zelf zo’n spannend landschap realiseren. Dit boek is een ontdekkingsreis naar allerlei fantastische voorbeelden in binnen- en buitenland, een kleurrijk palet van ideeën voor een geslaagde praktijk.
Gebonden, 252 pagina’s met 500 kleurenafbeeldingen.

Spelenderwijs verbinden en hechten
Met meer dan 100 spelletjes
Micheline Mets

Een gezonde hechting en een goede verbinding, in de kinderjaren aangelegd, zijn voor het opgroeiende vanvitaal belang. Dit is een inspirerend boek om spelenderwijs actief aan hechting en verbinding te werken. Een keur aan originele spelletjes, aangevuld met belangrijke inzichten over het hoe en waarom, maken dat ieder die met kinderen werkt of leeft in dit boek inspiratie zal vinden.
(paperback, 7e druk, groot formaat, 189p, met afbeeldingen, register)

Geweldig communiceren met jongeren
Justine Mol

Ja, soms is het best moeilijk om goed in contact te komen en te blijven met jongeren. Dit boek geeft houvast (theorie en praktijkoefeningen) om tot een goede comunicatie met jongeren, van 13 tot 20 jaar, te komen. De schrijfster baseert zich op de

Zeg nee tegen pesten
Herberd Prinsen

Praktische gids voor leerkrachten, hulpverleners, begeleiders en ouders
Hoe pak je pesten aan, hoe herken je het, waar komt het vandaan?
In dit boek is, naast ervaringsverhalen, van alles te vinden waarmee ouders en leerkrachten aan de laag kunnen. Eerst wordt ingegaan op wat pesten is; vervolgens worden methodes voor het aanpakken besproken en wordt aangegeven wat er gedaan kan worden om pesten te voorkomen. Daarnaast bevat het boek tientallen heel praktische oefeningen en adviezen, plus een heleboel verwijzingen naar andere nuttige informatie over pesten.
(paperback, 216 pagina’s)

Innerlijk vuur
Hugo Pronk

Hugo Pronk heeft zich lang en grondig in woord en daad beziggehouden met Rudolf Steiners menskundige en pedagogische inzichten. In dit kleine boekje gaat hij vanuit die ervaring in op met name de 10e, 11e en 12e voordracht uit Gezondmakend onderwijs van Rudolf Steiner - en werpt zo licht op de ontwikkeling van het kind en het werken als opvoeder of leerkracht.
(paperback, 44 pagina’s)

Is de kast leeg?
Pleidooi voor gewetensonderzoek van de leerkracht
Hugo Pronk

’In het strijdveld van onze wereldproblemen zijn het altijd personen die het verschil maken. In het groot en in het klein, tot op huiselijk nivo. Daar gaat de vrijeschoolpedagogie over: dat die mensen er dan ook zijn, zichzelf ter beschikking hebben.’
Een oproep om de essentie van de vrijeschoolpedagogie te zoeken, te bewaren, te laten groeien in de praktijk van het onderwijs.
(paperback, 42 pagina’s)

De nacht onze beste bondgenoot
Wilsmens - hoofdzaak
Hugo Pronk en Jacques Meulman

Twee vakmensen aan het woord: Hugo Pronk vertelt over wat er in de nacht met de mens gebeurt - en hoe de pedagoog daar zó op in kan spelen dat 'dag' en 'nacht' in het opgroeiende en lerende kind vruchtbaar op elkaar inwerken.
Jacques Meulman laat zien hoe je als ouder of leerkracht het kind in de verschillende fasen van zijn ontwikkeling zó aan kan spreken dat de ontwikkeling van het kind zich zo optimaal mogelijk voltrekt.
(paperback met flappen, 68p)

Alle kinderen naar buiten!
Het grote natuuractiviteitenboek
Marieke Dijkman & Jasper de Ruiter

Een ontzettend leuk en inspirerend boek om met kinderen naar buiten te gaan, de natuur te ontdekken en van allerlei te ondernemen. In de natuur en met wat daar te vinden is dingen maken en knutselen, planten en dieren leren kennen, timmeren en tuinieren, sporen zoeken, proeven en eten in en uit de natuur - en veel meer.
Voor wie kinderen de natuur wil leren kennen, voor oudere kinderen om zelf te lezen (11+)
(Hardcover, genaaid, 277 pagina's, vol met kleurenafbeeldingen)

Puberbrein binnenstebuiten
Huub Nelis & Yvonne van Sark

Elke opvoeder en elke leerkracht zal het kunnen bevestigen: het omgaan met en begeleiden van pubers komt je niet aanwaaien. In deze uitgave wordt beschreven hoe jongeren van 10 tot 25 jaar zich ontwikkelen en welke veranderingen zich in hun brein afspelen. Het geeft inzicht, nuttige informatie en tips rondom de vele vragen die aan de orde zijn bij het omgaan met pubers en adolescenten: hoe kun je hen het best benaderen, hoe ga je om met de risico's die zij tegenkomen, hoe stimuleer je ze om te blijven leren, hoe vinden zij hun weg in een wereld vol prikkels?
(paperback, genaaid, 324p)

Als leven en leren niet vanzelf gaan
Hoofd, hart en handen in de Tobiasschool
Marcel Seelen

De Tobiassschool is een school voor speciaal onderwijs, waar kinderen die op de ’gewone’ school niet mee kunnen komen, een plekje kunnen vinden. In dit boekje wordt een beeld gegeven van de dagelijkse praktijk op de Tobiasschool in Amsterdam. Het geeft een levendig beeld van verschillende lessen, van de benadering van de leerkrachten en van de ervaringen van de leerlingen.
Geïllustreerd met kleurenfoto’s.
(paperback, 113 pagina’s)

Aanraken: een levensbehoefte
Aanraakspel in kinderopvang en op school
Marijke Sluijter

Ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat aanraken werkelijk van levensbelang is. Die behoefte wordt hier beschreven en verduidelijkt, naast een groot aantal oefeningen en spelen, voor verschillende leeeftijdsgroepen. De schrijfster is hoofdredacteur van het tijdschrift Educare.

(paperback, 112 pagina’s)