Het oproepen van verwondering wordt door veel vrijeschoolleerkrachten gezien als een van de belangrijkste doelen van het onderwijs. In deze brochure gaat het daarover, o.a. aan de hand van het vraagstuk of mens en wereld bij toeval zijn ontstaan, dan wel geschapen door een hogere macht.
(VOK-Cahier, brochure, 28p)
klik hier voor meer info...
Bewegende klas
Innovatie in de Vrijeschool Wolfgang Auer
In Duitsland wordt al ruim 15 jaar ervaring opgedaan met de 'bewegende klas': onderwijs in combinatie met heel veel spel en beweging. In deze werkuitgave wordt beschreven welke invloed deze vorm van onderwijs heeft op de ontwikkeling van het kind; met name de verschillende zintuigen. Daarnaast worden er een groot aantal bewegingsspelen beschreven en kan men, via een QR code, beeldmateriaal, liedjes en spelletjes bekijken.
(A4-formaat, ringband, 93p)
klik hier voor meer info...
Een woord te zijner tijd... Deel 1
Een boek over taal op de Vrije School (deel I) Hans ter Beek
Een oud-vrijeschoolleraar geeft een rijke beschrijving van het onderwijs in taal in de klassen 1, 2 en 3 van de Vrije School. Daarbij vertelt hij en passant ook over allerlei aspecten die met het Vrije Schoolonderwijs zijn verbonden, geeft literatuurverwijzingen en ervaringen met de jaarfeesten, en behandelt per klas hoe het taalonderwijs vormgegeven kan worden en hoe dat voor de ontwikkeling van het kind van belang is.
(uitgave op A4-formaat in spiraalband, 188p met afb. in kleur en ZW)
klik hier voor meer info...
Een woord te zijner tijd... een boek over taal. Deel 3
Deel III: 7e en 8e klas Hans ter Beek
Een oud-vrijeschoolleraar geeft een rijke beschrijving van het onderwijs in taal in de klassen 7 en 8 van de Vrije School. Daarbij vertelt hij en passant ook over allerlei aspecten die met het Vrije Schoolonderwijs zijn verbonden, geeft literatuurverwijzingen en ervaringen met de jaarfeesten, en behandelt per klas hoe het taalonderwijs vormgegeven kan worden en hoe dat voor de ontwikkeling van het kind van belang is.
(uitgave op A4-formaat in spiraalband, 252p met afb. in kleur en ZW)
klik hier voor meer info...
Het etherlichaam als pedagogisch instrument
In de opvoeding van het kleine kind Cornelis Boogerd
Het inzicht in de ontwikkeling van het kind vanuit de antroposofie geeft het opvoeden een andere dimensie: je kunt inspelen op de krachten en kwaliteiten die in die ontwikkeling hun rol spelen. Bij het kleine kind (tot ca 7 jaar) zijn het de krachten van het etherlichaam die een wezenlijke taak vervullen. Die krachten drukken zich uit in onder andere ritme, gewoontes en nabootsing. Dit boek geeft aan hoe je bewust met, vanuit en aan deze krachten kunt werken en geeft daartoe ook vele voorbeelden en oefeningen. Tweede druk, gebonden, 231 pagina’s, met illustraties
klik hier voor meer info...
Visjes horen in het water
De scholing van het etherlichaam voor opvoeders van kleine kinderen Cornelis Boogerd
In het opvoeden van kleine kinderen (tot circa zeven jaar) speelt het etherlichaam een belangrijke rol. Anders gezegd: het kleine kind ontwikkelt zich door het leven in nabootsing, ritme, herhaling, gewoonte. Opvoeders die hier weet van hebben, kunnen hier weer aan werken door het eigen etherlichaam te scholen. En daarvoor vinden zij in dit boek belangrijke hulp, onder andere in de vorm van bewegingsoefeningen.
(paperback, 172 pagina’s)
klik hier voor meer info...
Wat na de steinerschool?
12 interviews met oud-leerlingen Enya Cornelis & Sietske van Poelgeest
Veel vrijeschoolouders, en anderen, vragen het zich wel eens af: hoe zal het mijn kind gaan ná de vrijeschool? Kan zij/hij dan nog wel... dit of dat gaan studeren of doen?
Deze bundel bevat twaalf interviews met oud-leerlingen van vrijescholen in Vlaanderen die een kleurrijk beeld geven van de weg die zij ná de vrijeschool bewandeld hebben.
Inspirerend!
(paperback, genaaid, 98p)
klik hier voor meer info...
Hoe leer je vreemde talen?
Een inleiding op het vreemdetalenonderwijs Erhard Dahl
Een uitgave voor leerkrachten die een inleiding geeft tot het onderwijzen van vreemde talen in de vrijeschool. wat is het doel van het vreemdetalenonderwijs en welke methodes kunnen daarbij zinvol worden toegepast? Dit wordt beschreven voor de onder-, midden- en bovenbouw en ook vragen als hoe en wanneer de grammatica aan bod komt en hoe en wanneer er aan het vormen van een woordenschat wordt gewerkt, worden kundig besproken.
(paperback, groot formaat, 59p)
klik hier voor meer info...
Zonnestraaltjes Hennie de Gans-Wiggermans
Uit de praktijk van een ervaren kleuterjuf: een verzameling van ruim 75 kleine verhaaltjes voor kleuters, met name herhaal-verhaaltjes waar jonge kinderen verzot op zijn.
Ook met ideeën en tips om spelletjes te doen rond de verhaaltjes en om zelf verhaaltjes te maken.
(uitgave met spiraalrug, 90p.)
klik hier voor meer info...
Fundamenten van De Extra Les Joep Eikenboom
Een boek om mee te werken. Het biedt een verdieping van de oefeningen die Audrey McAllen onder de noemer 'de extra les' beschreef. Voor degenen die werken met kinderen met leerproblemen, geeft deze uitgave verdiepende aanknopingspunten om aan te sluiten bij de spirituele dimensie van het kind.
(paperback, 307p)
klik hier voor meer info...
Kijk eens Hennie de Gans
Kinderen kijken met verwondering de wereld in. Dat is een kostbaarheid die gestimuleerd kan worden met de liedjes, versjes en verhaaltjes in deze uitgave.
Na een inleiding over het kijken, volgen een aantal thema's (bijvoorbeeld: bomen, bloemen, eendjes, moeren, de wind) met liedjes, versjes en kleine verhaaltjes. Met een CD met de liedjes.
(uitgave in ringband, 123p)
klik hier voor meer info...
Een..., twee..., Huppetee! Hennie de Gans-Wiggermans
Op de Vrije School wordt het latere rekenonderwijs in de kleuterjaren voorbereid... niet door eenvoudig te rekenen maar door spelletjes en door zingen. Zo kan het kind, met plezier, de rekenbegrippen die in allerlei liedjes en spelletjes voorkomen, in zich opnemen.
Opnieuw een belangrijk, en voor kleuterleidsters onmisbaar werk van de schrijfster die vele jaren ervaring heeft in het Vrije School kleuteronderwijs.
(Uitgave in ringband, 110 pagina’s)
klik hier voor meer info...
Mag ik ook? Hennie de Gans-Wiggermans
Jonge kinderen leren door ´na te doen. Meehelpen met datgene wat ze in hun omgeving zien gebeuren willen ze ook altijd. Afwassen, stoffen, vegen: het is voor hen spel, leren én plezier.
Voor iedereen die jonge kinderen in de nabijheid heeft, biedt deze uitgave vele ideeën, liedjes, versjes e.d. om thuis of in de klas met kinderen ´aan de slag te gaan´.
(Uitgave met spiraalrug, 150 pagina´s)
klik hier voor meer info...
Natuurlijk
Natuurbeleven met jonge kinderen Hennie de Gans-Wiggermans
’Natuurlijk’ staat vol met verhaaltjes, liedjes, versjes en knutsels, opgetekend uit de rijke ervaring van een Vrije Schoolkleuterleidtser. Zonder intellectuele weetjes, maar met beelden en doe-activiteiten op een natuurlijke wijze interesse wekken voor het wonder dat natuur heet. Want voor een kind is de natuur (nog) een wonder. Bestemd voor kinderen tot acht jaar.
102 pagina’s in spiraalband.
klik hier voor meer info...
Nog een keer!
Om te vertellen en te spelen Hennie de Gans-Wiggermans
Boekje met 33 op seizoen gerangschikte, kleine verhaaltjes en volkssprookjes, waarin de herhaling centraal staat. Om te lezen, te vertellen en te spelen. Met suggesties voor het maken en doen van kleine tafelspelen. Voor peuter- en kleuterleeftijd.
(in spiraalband, 90 pagina’s)
klik hier voor meer info...
Spelen is leren!
Een kijkje in de Vrije Schoolkleuterklas Hennie de Gans-Wiggermans
Nabootsing, ritme, fantasie en herhaling zijn voor de ontwikkeling van het kleine kind van groot belang; ze zijn dan ook belangrijke elementen in het Vrije Schoolkleuteronderwijs. In deze uitgave beschrijft een ervaren kleuterjuf hoe het er op de Vrije School in een kleuterklas aan toegaat - en vertelt daarbij ook over de achtergronden van deze praktijk. Daarbij horen ook spelletjes, liedjes en versjes.
(Uitgave in ringband, 90 pagina’s)
klik hier voor meer info...
’s Morgens vroeg
Ochtend- en ambachtsspelen voor peuters en kleuters Hennie de Gans-Wiggermans
"Jarenlang heb ik de spelen met plezier gedaan. Zelfs op de momenten dat ik niet zoveel energie had om te beginnen, werd ik door het enthousiasme van de kinderen gestimuleerd het toch te doen."
Uit haar rijke ervaring als kleuterjuf op de Vrije School heeft de schrijfster tientallen bewegings- en ambachtsspelletjes samengebracht, met daarnaast algemene aanwijzingen en achtergronden.
Uitgave in ringband, 101 pagina’s.
klik hier voor meer info...
Waldorf- Vrijeschool- Steineronderwijs in praktijk
Een onderzoek hoe kinderen leren in de lagere klassen Els Göttgens
Een bevlogen en leerrijk werkboek voor leraren! De schrijfster heeft vele jaren ervaring als Vrijeschooljuf (in Nederland en in de VS). In deze uitgave beschrijft ze levendig en enthousiasmerend over het concrete werken met de kinderen in de klas (de eerste drie leerjaren), o.a. over het lezen, vertellen, spelling, hoofdonderwijs, rekenen, toneelspelen, vreemde talen en meer.
(A4-formaat, ringband, 73p)
klik hier voor meer info...
De verborgen kwaliteiten van handwerken Conny de Heer
Handwerken is niet alleen leuk om te doen. Het leren handwerken biedt het opgroeiende kind mogelijkheden zich op allerlei gebieden en in allerlei kwaliteiten te ontwikkelen.
Dit boek is geschreven op basis van tientallen jaren praktijkervaring met handwerken met kinderen op de vrijeschool. Met een beschrijving van de basistechnieken, van de plaats van het handwerken in het vrijeschoolonderwijs, de pedagogische betekenis van het handwerken, de werking op de kinderen en natuurlijk met enkele tientallen projecten die stap voor stap beschreven en met kleurenafbeeldingen getoond worden.
(paperback, genaaid, 75p)
klik hier voor meer info...
12 Zintuigen, 13 Deugden Hans Hoogerdijk
Ons bestaan, dat is de wereld, de mensen om ons heen, ons innerlijk en dat wat dit alles met elkaar verbindt. Het zijn onze zintuigen die deze verbinding vormen. - In dit 'buitengewone' boek worden de twaalf zintuigen beschreven als twaalf wegen van kennis van onszelf en van de wereld. Elk zintuig ontsluit een ontwikkelingsmogelijkheid in onszelf, een te ontwikkelen deugd, en kan tot instrument worden gemaakt om mee te bouwen aan de wereld en zelf tot volle ontplooiing te komen.
Dit is een boek om steeds opnieuw van te proeven - en in het dagelijks leven mee te werken.
(hardcover, genaaid, met afb. in kleur, 381p)
klik hier voor meer info...
Waldorfpedagogie in het tijdperk van het alledaagse medialeven Edwin Hübner
In oktober 2022 kwamen alle leraren van de middelbare steinerscholen in Vlaanderen bijeen voor een studiedag over 'Steinerpedagogie in het media-tijdperk'. Prof. dr. E. Hübner gaf op deze dag een voordracht over dit thema, over de rol die media op scholen spelen, maar ook over wat de school moet doen om (gezondheids- en andere) problemen te voorkomen. Deze voordracht is vertaald en bewerkt door Wim Foquet.
(brochure geniet, 35p)
klik hier voor meer info...
De kunst van de didactiek
Werkboek voor de vrijeschool Frank de Kiefte
Onderwijzen kan een kunde zijn - maar is liever nog: een kunst. Deze uitgave is sterk op de praktijk gericht en biedt vele gezichtspunten, handreikingen en ander materiaal voor het voorbereiden, uitvoeren en reflecteren van het lesgeven. Daarbij komt een veelheid aan thema's aan bod, waaronder: zintuigen en levensprocessen; de werking van het geheugen; het drieledig mensbeeld, de opbouw van een les; het periodeonderwijs; de kunst van de open vraag; toetsen in het onderwijs; omgaan met verschillen.
(paperback, 208p)
klik hier voor meer info...
Taal, ja natuurlijk!
Over het taalonderwijs in de vrijeschool Frank de Kiefte
Een uitgebreide beschrijving van wat taalonderwijs in de vrijeschool is. Na inleidende hoofdstukken over het wezen van de taal en de verbinding tussen taal en menskunde, volgt een gang door negen domeinen binnen het taalonderwijs (denk aan: mondelinge taalvaardigheid; begrijpend lezen; spelling) en volgen nog hoofdstukken over aanvullende onderwerpen (onder meer: taal in het periodeonderwijs; oefenuur, dyslexie). Een boek voor de leerkracht!
(paperback, 310p)
klik hier voor meer info...
Scheikunde, natuurwezens en kunst
Hoe scheppend onderwijs er op de vrije school uit kan zien Frans Geurts en Leo Klein
Een prachtig verzorgde uitgave over een bijzonder vak: scheikunde, zoals dit op de vrijeschool gegeven wordt (kan worden). Frans Geurts beschreef de lesstof en bespreekt pedagogische en didactische aspecten per leerjaar. Met veel beeldmateriaal, schilderingen van Leo Klein en tekeningen van leerlingen wordt onder meer benadrukt wat ook in de tekst naar voren komt: scheikunde is niet een kaal-chemisch gebeuren maar gaat over levende processen waarbij de natuurwezens betrokken zijn.
(paperback met flappen, 155p, met afb. in kleur)
klik hier voor meer info...
De Hermes-Ervaring Henk Kranenborg
De auteur, vrijeschoolleerkracht, beschrijft hoe juist de, soms vergeten, kernwaarden van het vrijeschoolonderwijs belangrijke bouwstenen zijn voor een eigentijds onderwijs dat écht toekomstgericht is.
(A4-formaat, 156p, met afb. in kleur en ZW)
klik hier voor meer info...
De Vrijeschooluitdaging
Op weg naar de bewustzijnsziel Henk Kranenborg
Een ervaren Vrijeschool-leerkracht beschrijft een zoektocht die naar de kern van het Vrijeschoolonderwijs voert. Die kern ligt in het wekken en ontwikkelen van de bewustzijnsziel. - Hoe kun je als leerkracht die weg gaan?
Dat wordt in 10 hoofdstukken vanuit verschillende aspecten beschreven.
Met 7 bijlagen waar ook praktisch mee gewerkt kan worden.
(paperback, groot formaat, met afb. in kleur, 116p)
klik hier voor meer info...
Leven in het onbenoembare
Vrijeschoolachtergrond in beelden Henk Kranenborg
Dit boek is geschreven door gepensioneerd Vrijeschoolleraar Henk Kranenborg (tevens auteur van 'Leerkracht van de opkomende zon').
Het boek telt 166 pagina's met veel kleurenillustraties en is uitgevoerd in een wire-o-binding, waardoor het bestuderen vergemakkelijkt wordt.
klik hier voor meer info...
Contemplatieve reflectie
Voor portfolio en actieonderzoek Ariëlle Krijger
Ariëlla Krijger schreef een origineel, belangwekkend en grondig boek over de integratie van portfolio in het onderwijs. Een belangrijke doelstelling daarvan is dat leerlingen zicht krijgen op zichzelf als competent persoon. Dat sterkt hun zelfvertrouwen, hun intrinsieke motivatie en hun autonomie.
(paperback, 130p)